ORIONProfessionaliseringsportaal

Vitaliteit

 
%
Profiel % compleet
Fysiek fit

Fysieke en mentale fitheid zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren. Je fysieke fitheid wordt bepaald door je algemene gezondheid, je fysieke conditie en herstelsnelheid. Je vergroot je fysieke fitheid door gezond te leven. Door te bewegen, gezond te eten en te zorgen voor voldoende ontspanning. Met zo’n gezonde levensstijl vergroot je jouw batterij. Maar ook ‘slim omgaan’ met die batterij en je energie goed doseren, bepaalt hoe fit jij je voelt.
Read less

Hoe kan ik gezonder eten?

Wat kan ik doen om voldoende te bewegen?

Hoe zorg ik voor voldoende ontspanning?

Hoe werkt het?
Aan de slag gaan met je fysieke fitheid? Laat je inspireren door de boekentips en links op deze pagina en maak een plan. Besteed daarbij ook aandacht aan jouw beweegredenen om gezonder te leven. Door helder te maken welke persoonlijke waarden jouw doelen vertegenwoordigen help je jezelf om motivatie te vinden. Zorg voor draagvlak door je voornemen te bespreken met het thuisfront, collega's, je leidinggevende en/of de afdeling P&O. Ook kun je gebruikmaken van de faciliteiten die jouw organisatie, Arbodiensten en verzekeringsmaatschappijen bieden rondom vitaliteit en gezondheid.
Actie
Maak de vragenlijst Vital@Worken inventariseer wat jij kan doen om je fysieke vitaliteit te vergroten. Stel kleine, haalbare doelen die goed bij je passen. Hoe meer je moet doen op wilskracht en discipline, hoe groter de kans dat je het niet volhoudt. Wees dus mild voor jezelf! Juist dat levert duurzame resultaten op. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift. Door tenminste ieder uur te bewegen stimuleer je je stofwisseling en verbrand je meer calorieën. Eet veel groenten en fruit of zoek een sport of andere vorm van bewegen die bij je past. Maak werk van een gezonde houding door het aanpassen van je werkplek. Of gebruik een van de vele digitale tools die je helpen om gezonder te leven. Er zijn allerlei App’s om gezonder te leven of schaf een Acitvity tracker aan.
Actionplan
You're about to make a new actionplan (again, or for the first time). Each time you start a new course, you'll make a new actionplan. You can find all your actionplans in the 'actionplan' module.
Make an actionplan View all your actionplans
Stap 1
Stap 2
Stap 3
Stap 4
Stap 5
 

What is the current situation?

Wat is jouw reden om aan je fysieke fitheid te werken?
  • Tip 1: Hoe is het gesteld met de drie domeinen die samen fysieke vitaliteit bepalen: voeding, beweging en ontspanning?
  • Tip 2: Welk gedrag ondermijnt jouw gezondheid?
  • Tip 3: Wat is het effect van jouw fysieke vitaliteit op jouw werk en leven?
Next step

What is your goal?

Welk doel zou je willen bereiken als het gaat om fysieke vitaliteit?
  • Tip 1: Visualiseer jezelf wanneer je jouw doel hebt bereikt. Wat is er veranderd?
  • Tip 2: Met welke dagelijkse routines zou je jouw fysieke fitheid kunnen vergroten?
  • Tip 3: Inventariseer wat je allemaal kan doen als je vitaler en gezonder bent, wat nu niet lukt.
  • Tip 4: Maak de oefening Persoonlijke waarden om te ontdekken hoe gezond en vtaal zijn aansluit bij jouw waarden.
Previous step Next step

SMART

Gebruik deze stap om het doel dat je geformuleerd hebt SMART te maken. Dat maakt je doel concreet en bereikbaar. Lees waar de letters SMART voor staan en gebruik die informatie om je doel aan te scherpen.

Specifiek: Wees concreet over wat je precies wilt bereiken en formuleer je doel positief.
Meetbaar: Hoe weet je dat je doel is bereikt? Hoe meet je dat?
Acceptabel: Strookt je plan met jouw normen en waarden en die van de mensen die ermee te maken krijgen?
Realistisch: Zorg ervoor dat je doel haalbaar is en knip het zonodig in kleinere tussenstappen.
Tijdgebonden: Wanneer wil je dat je doel bereikt is? Hoe ziet je tijdpad eruit?

Previous step Next step

What do I need?

Wat heb je nodig om je doel te bereiken? Welke middelen kun je zelf inzetten en welke hulp van anderen kun je gebruiken?
  • Tip 1: Maak je acties zo concreet mogelijk.
  • Tip 2: Denk in kleine stapjes zodat het makkelijker wordt om resultaten te bereiken
  • Tip 3: Vier je successen!
  • Tip 4: Bedenk acties die je leuk vindt. Door dingen op wilskracht te doen, verhoog je het afbreukrisico.
Previous step Next step

Create actions


Actie
Wat of wie is er voor nodig
Startdatum
Einddatum
Toetsing
Actie toevoegen
Actie
Wat of wie is er voor nodig
Startdatum
Einddatum
Toetsing
 
Actie
Wat of wie is er voor nodig
Startdatum
Einddatum
Toetsing
 
Previous step Save
Het actieplan is succesvol opgeslagen. Je kan al je actieplannen hier terugvinden: Overzicht van je actieplannen
Books

J.A.S. Joustra

Gezondheids ABC

Alles over de revolutie in de medische wetenschap.
Wat u moet weten om gezond en fit te worden en te blijven.

Jan Auke Walburg

Positieve gezondheid

Iedereen is verantwoordelijk voor de eigen gezondheid. En die is te belangrijk om over te laten aan de gezondheidszorg die volledig is ingericht op herstel bij ziekte.

Joel Fuhrman

Eat to live

Wereldwijde bestseller van Joel Fuhrman die miljoenen lezers heeft geholpen de weg te vinden naar duurzaam gewichtsverlies en gezondheid.

Adjiedj Bakas

De toekomst van gezondheid

Gezond leven wordt een van de belangrijkste thema's van de 21e eeuw. De eerste tekenen van een nieuwe invulling van gezondheid zijn er al. Er komt meer zelfzorg en er komen radicaal andere financieringsarrangementen.

Paul Wormer

Vitaal werken, vitaal leven

Werkdruk, stress, vermoeidheid: het moderne werkleven zit er vol mee. Probeer dan nog maar eens vitaal te blijven!